Schilder- en onderhoudswerk

De meeste schepen zijn gemaakt van staal omdat staal de eigenschap heeft dat het sterk is. Helaas heeft staal ook een nare eigenschap; het roest. Zoals bekend is, wordt roest veroorzaakt door een combinatie van lucht en vocht. Door op het staal een goed verfsysteem te zetten, wordt de vorming van roest tegengegaan. Vroeger werd meestal een menie gebruikt (loodmenie) voor het onderwaterschip, dit is echter niet meer toegestaan. Er zijn gelukkig alternatieven. Elk (boot-)verfmerk heeft wel meerdere roestwerende primers in het assortiment. Welk verfsysteem u nodig heeft hangt af van de ondergrond. Vaak weet u zelf welk verfsysteem is aangebracht anders kunnen wij u adviseren welke producten u nodig heeft.

Anoden
Anoden hebben een corrosiewerende werking. Corrosie begint altijd op het metaal met de minste weerstand. In dit geval dus de anoden. Bij de bepaling van het type en het aantal anoden wordt gekeken naar het vaargebied en de vaste ligplaats van het schip. De stroomafgifte is afhankelijk van de geleiding van het water. Als het schip uitsluitend op zoet water wordt gebruikt, kunnen het beste magnesium anoden worden toegepast. Als het schip hoofdzakelijk op zout water vaart, dan kan zink worden toegepast.Wanneer het schip in zowel zout als zoet, of in brak water vaart, kunnen er beter aluminium anoden worden geplaatst. De anoden moeten worden vervangen indien 70 tot 80% geconsumeerd is.

Voor het behoud van uw schip wordt aangeraden om eens per 2 jaar uw schip uit het water te halen om alle aangroei te verwijderen en het onderwaterschip te controleren en bij te werken om de beschermende functie van het het verfsysteem in stand te houden.

Aangroei
Aangroei kan vervelende gevolgen hebben voor de vaareigenschappen van de boot, zoals

verlies van snelheid, en mindere bestuurbaarheid (het schip reageert minder direct). Tevens

kan het brandstofverbruik een stuk hoger komen te liggen, hoe meer aangroei onder uw boot hoe hoger het verbruik is. De mate van aangroei kan per ligplaats verschillen. Dit heeft onder andere te maken met de watersoort (in zout water is doorgaans meer aangroei dan zoet), hoeveel stroming er is, hoe diep het water, etc.

Om zoveel mogelijk plezier aan uw schip te beleven is het daarom raadzaam om regelmatig uw schip te controleren en in goede conditie te houden.

Wilt u graag verf bestellen? Dat kan kijkt u op de pagina verkoop of neem contact met ons op via de mail of telefoon.

Have your say